Alice Meyer

Alla inlägg under juli 2011

Av Alice - 21 juli 2011 20:48

Två dagars cykelsemester - HÄRLIGT!!! Kom hem igår. (orkade inte skriva då) 

Har cyklat längs Götakanal med Viola, August, mormor och Karin.

Vi åkte först bil till Norsholm och började sedan vår cykeltur därifrån till Mem. Det är ung. 3,2 mil dit men vi körde lite fel och så, så sammanlagt (dit och hem) blev det ung. 7,36 mil.

Vi gjorde många stopp på vägen och i början gick det ganska lätt, men sedan kom vi in i skogen och då blev det mycket uppför.


Vi hade haft jättetur med vädret den första biten men när vi var ca en km från Söderköping börjde det att ösregna. Där stannade vi och åt pizza. 

Vi hade med oss en del choklad som farkost och så, men den största belöningen var nog ändå när vi kom fram till Mem. Det var verkligen superfint. 

Det var jättemysiga hus med massor av vackra blommor. Nu hade det blivit ljusare igen, så i solskenet var det bara ännu finare.

Vandrarhemmet vi bodde på var jättetrevligt men det saknades bl. a. stegar till våningssängarna. Vi sov alla i rum nr. 4. När vi hade packat upp allt gick vi ocg badade i det något grumliga vattnet. Jag och August hade svårt att sova på kvällen så vi körde häng-gubbe jättesent.


Morgonen var solig den också. Frukostbuffén var finfin, men så fort vi hade ätit packade vi ihop, och gav oss av. 


Första stoppet var i Söderköping och där, fullständigt kryllade av folk. Där åt vi världens största (och godaste) glass. Kön för att komma in på det där glasscafét var hur lång som helst, så det tog oss ett tag att ens få sätta sig vid ett bord. Det fanns inte vanlig kulglass utan det var glass i stora bägare o.s.v Det största glassen kostade 375:- och det var typ 10 kulor och massa färsk frukt i en stor kruka. Det var en stor glassmeny som man fick kolla i och när vi gjorde det kunde vi ju lyssna på P4 semester som direktsändes därifrån. 

Tillbaka till glassen. Min glass bestod av: Dajmglass+choklasglass+polkaglass+mjukglass+grädde

+kolasås+två ferrrigodisbilar+två chokladkexrör+en chokladmedalj+strössel+en flagga. Allt detta serverades i en stor pokal. Jag orkade inte hela...

Sedan fortsatte vi.


När vi slutligen kom fram till Norsholm igen var vi mycket trötta och hade - i pricip - ont i hela kroppen. Jag hade särskit ont i ändan och i handflatorna. Snacka om skönt att få sitta på ett mjukt bilsäte...


På bilresan hem, gjorde vi ett stopp i Motala där vi badade i Nordens största insjö bad. solig kväll, jättelång härlig sandstrand, väldigt långgrunt och extremt skönt i vattnet, fasst det var Vättern.


När vi kom hem var fam. Wennberg, eller rättare sagt: Delar av fam. Wennberg.

Men, de åkte hem ganska snart... De insåg att jag och Viola var utslinade och behövde en skönhetssömn. (Kanske inte riktigt så men...:))

Jag somnade ialla fall bums.


Det har varit en fantastisk upplevelse att cykla en bit längs Götakanal. Allt jag sett och varit med om... Det är något alla borde göra helt enkelt!


TYVÄRR! Har jag inga bilder för mormor glömde kameran:(

Av Alice - 18 juli 2011 18:04

Okej, ingen vann tävlingen. (Ingen skickade in)



VEM?? Tycker min blogg är jättedålig? Vad ska jag göra för att få den bättre???

Av Alice - 15 juli 2011 19:47

Jag glömde priset!!! För tävlingen alltså. Det är i alla fall ett par örhängen. ABSOLUT nickelfria. (Jag kunde inte komma på något annat så alla som inte har hål: SORRY!!)


Så här ser de ut:

 

Av Alice - 14 juli 2011 20:55

Okej, nu ska vi ha en liten tävling. Du ska skriva en recension om en bok du verkligen tycker om. Skicka recensionen som en kommentar till mig. Den som har skrivit bäst kommer få sin recension publicerad som inlägg på MIN blogg. Recensionen ska vara intressant så att man själv vill läsa boken, men avslöja INTE för mycket. Skriv vad ni heter också. Tälingen börjar NU! Och håller på till den 18/7. Ni har alltså ung. 4 dagar på er. LYCKA TILL   

Av Alice - 14 juli 2011 15:37

Okej, när ni är inne på bloggen och kollar... kommentera gärna så att jag vet vilka ni är...:) Absolut inget måste men.....    

Av Alice - 14 juli 2011 09:04

Att skriva hör ihop med läsning och böcker tycker jag. Jag har fått jättemycket insperation till min berättelser genom att läsa. Så ett annat sätt att skriva är att läsa en bok och sen skriva om den. Det gjorde jag med DET RÖDA TRÄDET (av Shaun Tan) och så här blev det:


Ibland vet man bara inte var man ska ta vägen. Det finns så mycket man har hållit för sig själv, och som man bara vill få ur sig. Men an vet inte hur. Det är ju så mycket. Varje ensamt ögonblick, varje sorglig stund, varje tår som trillar ner från kinden vill vi beskriva med 1000-tals. Men vi har ingenstans att börja. Man blir förvirrad och går vilse i sig själv. Man blir galen av att ingen förstår. Vi tycker inte att det räcker med en sida av våra känslor. Vi kan helt enkelt inte förstå hur det skulle kunna gå till. Men så småningom börjar det klarna upp. Även om vi inte trodde det från början.


Så tänkte jag när jag läste denna underbara och helt fantastiska bok. och tror jag också Shaun Tan tänkte lite, när han skrev DET RÖDA TRÄDET.


Det där är bara ett exempel men såhär kan det se ut.

Ps. Läs boken, den äger!!

Av Alice - 14 juli 2011 07:42

Ja, musik är verklige det största intresset jag har. Piano är absoluta favorit instrumentet och jag äääälskar att sjunga! Att lyssna på musik är också riktigt kul eller avslappnande, om man så vill. Men..... Jag har typ inte så mycket att lyssna på just nu så om du har en bra låt på gång..... KOMMENTERA!!!!! Vi sees!;)

Av Alice - 13 juli 2011 19:26

Hej hej, nu kommer lite om skrivandet:


Att skriva är inte egentligen inte så svårt. När jag ska skriva kan det ta ganska lång tid. Men ibland går det snabbt och ibland, inte alls. Det kan ta längre tid att skriva en sida, än att skriva en hel bok faktiskt. Alltså kan, ta längre tid.

Först ska man ju komma på något att skriva om. Det brukar oftast inte vara så svårt. Jag brukar fantisera ihop berättelsen i huvudet först. Ibland har man så mycket man vill skriva om, så man tänker. Men när det komer ut på papper blir det bara ett par rader. Ibland blir man så förvirrad att man inte skriver någonting.

Jag håller på att skriva en berättelse just nu, och igår när jag skulle skriva så gick det helt åt skogen. Men så är det. En dag skriver man med flyt och det rullar på som om man inte gjort någon annat, medans det inte alls går bra en annan dag.

I alla fall... Här kommer lite tips:

1: Låt fantasin flöda. Det måste absolut inte vara verklighet.

2: Ta inte åt dig kritik om din berättelse, som något dåligt. Det folk inte tycker är bra, kan du ju ändra och göra ännu bättre. Men å andra sidan är det ju endast DIN berättelse så du bestämmer vad som ska skrivas i den.

3: Stavning är viktigt. En sorglig berättelse kan helt förlora poängen om du t.ex skriver kenslor i stället för känslor.

Jag är inget proffs och det finns massa mer saker som är bra att tänka på när man ska skriva, så om DU har något annat smart knep.... Kommentera!!!  

Presentation


Jag heter Alice o är en tjej på 12 år som har två stora intressen. Jag älskar musik och att baka. Jag spelar piano, saxofon o sjunger.
Om ni vill ha tips på goa kakor eller helt enkelt bara vill läsa en blogg om en 12 årings liv så hej o välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards